In

Protect What Is Yours dear Teenagers!


Assalamualaikum,

Cuti 5 hari daripada exam. Aku boleh study tumpukan perhatian sepenuhnya dengan Sejarah. Tapi satu hari aku dah lesap macam tu je. Sebab aku terlampau penat sangat masa hari jumaat. Aku tak tahu lah, exam BM dan BI dua hari berturut2 aku rasa sangat2 penat. Mungkin sebab balik petang, dan belakang aku memang sangat2 sakit. Back pain.

Aku perasan lah kan, mostly teenagers sekarang mesti couple kan? kenapa ek? Apa yang best sangat couple tu? Ada bawa banyak faedah ke? Aku rasa kita dah banyak didedahkan dengan haram ber-couple. Tapi kenapa masih ramai yang buat? I really sure that, kalau couple kebanyakkannya mesti akan drop dalam exam. Mostly yes...I know about it.

Lagi satu, kalau nak couple boleh, tapi bukan kerana niat untuk suka-suka. Yang lagi penting jaga batas-batas pergaulan. Aku rasa bukannya tak diajar, dari darjah satu sampai darjah 6 belajar. Ditambah lagi dengan bila dah masuk sekolah menengah. Bohonglah kalau kata tak pernah... Aku rasa perkara macam ni kita tak boleh open minded sebab kita umat Islam, sedangkan kawan aku yang non-muslims pun cakap dia tak suka pegang-pegang tangan dengan lelaki.

Then, kalau jumpa boyfriend atau girlfriend salam cium tangan di public.. Hello? are you married? Tak kesian ke dekat mak ayah kita? Dah lah dosa yang kita buat memang banyak, tak kan nak tambah lagi? Ustaz dan Ustazah kat sekolah pun mesti terangkan sampai berbuih mulut tapi tak berubah.

Ustaz selalu cakap kat aku, Islam itu memudahkan, tapi Islam itu tidaklah mudah. Maksudnya, kita tak boleh lah ambil mudah tentang Islam. You must protect what is yours. Nak ke menyesal di kemudian hari? Nauzubillah.. Think carefully before you do something whether it is good or not. You must use your brain. Janganlah kita jadi lebih jahil dari masyarakat jahiliah yang terdahulu...

wasalam,

Related Articles

1 comments:

Followers