In Lifestyle

Lifestyle | Akal dan Fikiran Manusia

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera 

There’re times that you feels like your life is the worse. Tapi bila fikir balik, ianya tidak. Bila fikiran menguasai kita, kita akan menjadi orang yang paling mementingkan diri sendiri. Overthinking is a parasite because it kills you slowly without you realise. Tanpa kita sedar, ianya juga boleh menjejaskan kesihatan secara mental dan fizikal, dan semestinya ianya bakal menjejaskan kehidupan seharian kita. Oleh sebab itu, terdapat banyak kes-kes sakit mental yang kebanyakannya disebabkan oleh overthinking dan kemudiannya boleh juga menjejaskan kesihatan fizikal kita. 

Kadang-kadang kita rasa masalah kita itulah lagi teruk dari orang lain dan tak akan ada yang memahami. Ya! Untuk berkongsi masalah dengan orang tu terpulang kepada individu itu sendiri. Ada yang lebih selesa untuk memendam rasa daripada berkongsi dengan orang lain. Ada juga selesa untuk berkongsi dengan orang lain. Bila dah berkongsi dengan orang lain, pasti dada rasa lapang. Kadang-kadang kita perlu tengok dari bermacam sudut untuk memahami. As a hobby, I love reading something related to human behaviour, body language, and psychology because human is so special. Manusia mempunyai akal dan fikiran yang menyebabkan kita berbeza dengan makhluk Allah S.W.T. yang lain. Kadang-kadang kita pun tak faham dengan diri kita sendiri kan? Apatah lagi nak faham orang lain.

Disebabkan itu, kadang-kadang aku faham dengan orang yang lantang dan juga dengan orang yang jenis pendam. Orang yang lantang ni prefer kalau sesuatu masalah tu diselesaikan pada waktu tu je, kawan aku cakap "cerita sini, habis sini je." sebab tak memeningkan kepala dan tak meleret. Kalau orang yang pendam ni pula kebiasaannya lebih matang dan dia mendiamkan diri sebab nak elakkan dari bergaduh sesama sendiri. Kita pun rasa kalau bergaduh ni bersifat kebudak-budakkan dan lebih kepada marah je. Oleh sebab tu, kalau apabila marah, pilih lah untuk berdiam diri sebab apabila marah, kita akan lebih mudah untuk terikut-ikut bisikan syaitan.

Orang pendam ni biasanya lebih merumitkan dari biasa. Haha! sounds funny but that is the truth. I have seen so many people like this. It is hard to know what's in their mind, their thought, and maybe behaviour. Nampak normal je tapi bila sekali dah meletus, habis semua, dan bila terlalu berfikir, inilah penyebab utama berlaku masalah mental. Aku tak suka mentaliti sesetengah orang yang cakap masalah mental ni gila. Ramai je orang yang ada masalah mental yang boleh dirawat, dan orang gila tu kan ahli syurga. People should be open their mind to see this world through the positive side. From that, you can see the world magnificently.

Ada juga mental disorder yang diberi nama daripada cerita Alice in The Wonderland. Karakter cerita kartun Winnie The Pooh pun berdasarkan mental disorder contohnya seperti OCD dan addiction. If you are interested, you can easily google it. Boleh buat tambah pengetahuan am kita kan? Pengetahuan am ni kan luas sebab ada macam-macam cabang.

Alice in The Wonderland Syndrome

Winnie the Pooh 's characters

Kalau kita stress dan tak nak sampai jumpa doktor, cuba macam-macam cara untuk hilangkan stress. Ada bermacam cara nak selesaikannya seperti contoh buat aktiviti yang kita suka. Contohnya melukis, menulis, menari, bersenam, dan sebagainya. Kalau aku, aku suka melukis sebab dengan cara melukis aku seperti meluahkan semuanya kepada lukisan tu. Semakin detail ataupun complicated lukisan tu bermaksud stress level aku makin tinggi. Biasanya, dengan tengok lukisan kita boleh rasa apa yang pelukis tu cuba untuk luahkan. Biasanya, seorang pelukis ni meluahkan sesuatu dengan cara melukis kerana mungkin itu lah cara yang pelukis meluahkan rasa. Yang tak berseni tu boleh cuba cara lain sebab different people, different kind of approach. 

Selain itu, sebagai seorang muslim, cubalah dengan lebihkan beramal dengan cara Solat dan membaca al-Quran. InsyaAllah ketenangan yang kita cari tu kita akan jumpa. Lagu-lagu yang kita sering dengar tu kita ubah sikit dengan dengar lagu-lagu islamik dan juga zikir dan selawat. Aku selalu buat kalau aku rasa tertekan dan sleeping is not the best choice as the problem solver. Percayalah Allah S.W.T. bagi kita sesuatu mengikut kebolehan kita. There is no path that comes by itself. We should make the path whether it is straight or not. Allah S.W.T. kurniakan kita akal, jadi kita perlulah menggunakan akal kita untuk perkara-perkara yang baik.

In the nutshell, always think that there's good in everything. I hope that you can go through your days bravely.
Aku selalu ada masalah nak fikir tajuk untuk setiap post. Kalau tajuk tak kena dengan post maaf lah ya.
Wasalam

Related Articles

2 comments:

  1. tak tahu pulak both of the cartoons tu sebenarnya ada kaitan dengan mental disorder. oh wow now, I know

    ReplyDelete

Followers