In

Program Pesan Abang Kakak Kepada Adik (PAKKA)

Assalamualaikum,

Masa hari Khamis yang lepas,aku dengan kawan2 yang lain kena panggil pergi bilik kaunseling.Ingatkan apa lah mula-mulanya.Rupanya kena pergi satu program dekat Pagoh.Dekat je,tapi 3 hari,tidur kat asrama.Aku pun setuju je lah sebab Farah pergi dengan budak kelas sebelah yang pegi okay2 je.Hari Jumaat pegi sekolah dengan bawa beg sekali then pegi naik bas UKM pegi SMK Felcra dgn SMK Maokil dulu baru pegi pagoh.

Bila dah sampai,ada majlis perasmian dan minum sambil diagihkan bilik.Aku dpt satu bilik dengan kawan2 aku,dan juga dengan student SARS1 tu juga.Kitaorang geng!! :D Malamnya pula sesi ice breaking dengan ahli group.My group's name is Teenage Dream dari tajuk lagu,sama dengan group lain.

my group with 3 facilitator.Kak Zaira,Abg Palin adn Abg Posh(pakai spek) but the one with the brown track suit is not our faci.He is our Pengarah Program,Abang Najmi ^^

Lepas tu aktiviti PAKKA I : Goblet Of English.Kitaorang main game yang macam dalam Running Man tu,yang semua ahli duduk menghadap pemain pertama dan pemain petama baca yg faci bagi dari belakang dan bagi tahu group dengan body language.Hura-hara kitaorang main game tu.

Masa ni tengah main Goblet Of English.Cari perkataan a-z untuk countries,animals and fruits.

Hari kedua pula aktiviti PAKKA II : Sherlock Holmes,pun daripada Running Man.1st checkpoint sorang kena pakai bekas,dan yang lain kena baling belon air supaya masuk dalam bekas tu.2nd checkpoint pula kena kira berapa helai duit sambil faci yang bertugas tanya sifir yang mesti dijawab sambil kira duit tu. 3th checkpoint pula ada satu pemukul bola pingpong(lupa nama) yang depan belakang diletak (/) dan (X).Soalan pengetahuan am.4th checkpoint setiap seorang dari ahli group mula dulu.Contohnya kalau A tanya soalan,B mesti jawab dengan soalan juga.Kalau jawab dengan jawapan salah.Game ni,first soalan aku dah kalah.Kitaorang bising gila time ni.

Faci : Start!
Unknown : Atuk kau sihat?
Me : Sihat....eh?LA!!!!!
Yang Lain : Mental breakdown dengan ketawa.

Kalau tak silap aku,gambar ni masa kitaorang main Sherlock Holmes.Tengah tunggu giliran kat checkpoint.


Checkpoint 5 pula kan semua ahli group beratur panjang menghadap kedepan dan sorang berdiri menghadap kebelakang iaitu aku.Faci tunjuk aku idioms pastu aku lukis untuk terangkan idioms tu pastu pass kat orang depan.

Dorm 1,aku tidur atas T^T

Pastu aktiviti PAKKA III:Count your mind.Game ni diberi 20 soalan dan jawab dalam kumpulan.Frust main game ni sebab ada team yang dah jawab dulu.Bising gila team kitaorang dengan faci dengan kitaorng sekali jerit "tak adil!"..

Ni masa kitaorang buat aktiviti count your mind.PC kitaorang ada 3 je sebenarnya.Yg lain tu duduk berkumpul je...hahaha

Bila petang,ada aktiviti PAKKA IV:The Crime Machine.Reka cipta bangunan menggunakan straw dan bahan terbuang.

Masa ni lah buat menara tu.Tak stabil.muahahaha!

Lepas tu rehat.Masa ni dah petang,bateri handphone dah habis,lepas tu Farah ajak pergi rumah cikgu kat kawasan rumah guru dekat2 dengan surau.Dengan tak tahu malunya datang rumah cikgu nak tumpang cas handphone.Siap pinjam charger cikgu.Sorry lah cikgu,desperate..haha, kang kalau habis bateri nak balik tak tau nak call macam mana .

Lepas tu dalam pukul 8 pm, start tengok cerita Brave.Dah rasa macam tengok wayang pun ada.Tapi dalam versi panas dan  mengantuk.Disebabkan aku dah tengok cite ni,aku tidur.Pastu Kak Zaira suruh pergi depan.Aku pergi depan untuk wakil perempuan dan kumpulan.Menggigil lutut aku.hoho!

Masa ni lah aku baca summary tu.hoho~ Muka budak nervous.. xD

Hari Ketiga ada aktiviti senamrobik.Macam-macam lah senamrobiknya.Penat gila dan lagu pun best best.haha! Tiba-tiba muncul lagu gangnam style,macam hapo je~

Pastu ada sukan rakyat.Aku sempat main yang ikat kaki 2 orang pastu lari.Sakit gila kaki aku time lari.Aku dengan Ikien ter-over ikat ketat-ketat.Muahahaha~ Pastu dah nak main game boling padang.Baru sempat budak lelaki pakai kain batik tu,akak faci suruh berteduh sebab gerimis.Dalam hati dah menjerit YES! sebab kan cara nak main tu kelakar gila.Nak masukkan gambar tu,tapi tak apa lah.hoho~

Bila dah cancel hujan,buat aktiviti lain.Biberi kertas untuk setiap group kena cari Faci yang ada kriteria kat situ.Yang abang faci group aku kitaorang pergi letak Handome Boy, Running Man Lovers dengan Loves Swimming.Nasib baik tak kena buat yang pelik2.Sebab diorang faci team kitaorang,diorang siap tolong lagi.haha.Dasyat kitaorang siap ada kena jalan macam itik sambil bunyi itik dll.  

pastu majlis penutup.Sedih gila,kitaorang salam dengan akak2 faci dengan geng2 aku yang satu dorm and greeting for the last time.So sad~


This is the last day picture.This will be the another one of my nice things happen to me.I will remember this forever,Thanks PAKKA, thanks TEENAGE DREAM!! :D

adios,

p/s Those picture credit to Faci who in charge to take picture and my friend and also me.Nomu nomu gamsahamnida!

Related Articles

0 comments:

Post a Comment

Followers