follow
fanposter
Jellove

entry About Affies Share
Kingdom


ANIMATION GIF x TUTORIAL x DOODLE

cr:

Fairytale





Hogwarts



Bahasa Daerah Lenga,Muar
01 Disember 2011 | 20 love notes

Photobucket
Tau tak Lenga kat mana?Lenga tu kat Muar di Negeri Johor.Dekat Lenga ni ada bahasa yang tersendiri.Bahasa ini juga dipanggil bahasa Johor Lama.Bahasa ini juga digunakan kerabat Sultan Alaudin Riayat Syah 1 Pagoh.

Bahasa ni juga kalau cakap siap ada alunan lagu.Hihi,kalau korang first time dengar mesti pelik.Tapi aku dah tak pelik dah sebab tiap-tiap hari dengar.Tapi kalau bahasa Lenga yang pekat-pekat dengarnya tu,biasa dengan orang lama lah.Orang muda-muda ni cakap dah segan-segan je nak cakap siap ada alunan tu.

Contoh dialek harian :)

1.akenenye : ‘ kenapa’, ‘apa hal’,'apa pasal’ = akenenya si baai tu dh berjambang2 mcm esarok antu..agak ape emakannyer…
2.aje le : ‘ penyedap bunyi ‘ = aje le ngkape ni memang chuai..
3.abuatnyer : ‘buat apa’ = oukk..abuatnyer ngkape memain hujan?nanti ngkape di sambo linto.
4.apa ke dusa : Apa salah = Apa ke dusa burung kelicap tu ngkape lastik?,,,bak sini lastik tu..bior aku pulak menerai…heheheh
5.baham tako : Makan banyak = Patut le badan ngkape dh bagai dipam-pam,asyik membaham tako je kerjanya..
6.pua palis (pua palis bias): = aje puah palis,ade ke patut diape melepas kt tengah jalan…
7.jeman = menyesal : ko betul2 ke tak nak si nani tu zack? kena sapu kaum nanti,jgn ebuat jemannyer..
8.bidaahnyer (bedaah):Aahh, ngkape jgn buat beda’ahnyer, takkan le ‘si nen gile’ tu polis pengintip ? ‘nen’ tu kn dh memang gile,, aje tak sabit akal,ngkape tu yg dh gile ndok…
9.ncap-ncap : Agak gini jenis ke engko membasuh baju joyah oiii??,ncap-ncap gitu je? patut le laki engko cari lain..aje kelebang ko ni..
10.ngelacor : tak tentu arah = Ahhh..ko ni zaki,baru kna tinggal awek,dh nglacor sampai nk terjun botol kt sungai brohol,,udah le…nk buat mcmana,awek ko suka kt aku..aje le…
11.nyabah : menyibuk,menganggu, = Aduhh,,usah le ngkape nyabah kt sini olop oii…pi sane,pi maen jauh2…aku baru je nk usha awek kg tui tu…

Macam ni lah yang aku dengar tiap-tiap hari.Hihi,nak tengok sambungannya dekat sini.
Ingat Lenga tak ada fanpage?Ada tau...Nak tengok macam mane cara percakapannya dekat sini la.Memang guna bahasa lenga.

Nak sambung 3 perkataan..as-salam
Photobucket

Label:





Past / future